Berom ursäkt att det dröjt,
men har inte orkat eller haft tid förän nu
 
Säger bara helvetes fan jävla mupp blåst!
(ursäkta svordomarna, men blåsten ligger bakom allt)
 
För er som bara vill veta hur det gick och inte kollat själv så läs nästa stycke.
Annars hoppa det och läs hela historien.
 
Vasaloppet var i år 9 mil slit och mycket pannben för att ens ta sig i mål
Jag åkte på 6.47.58 och blev 194 av damerna och 4707 totalt.
 
 
Söndag 3 mars
Då var dagen här med loppet som man varit anmälde till i nästan ett år.
I vanlig ordning var jag förkyld hostar som en tog, mest på nätterna, men eftersom det bara var hosta så bestämde jag mig för att köra.
 
Förutsättningarna skulle bli kanon.
Hade ju varit plusgradermitt på dagarna innan och kallt på natten. Yr.no visade sol och några minus vilket skulle leda till isgata och minst lika snabba spår som året innan....men det vi inte haft koll på var blåsten!!!
Blåste storm fredag och lördag. Det innebär att det blåser ner massa skit från spåren. Pga detta valde dom att spåra om väldigt sent på natten för att det skulle var fint till Eliten, kul för dom. Vore ju kul om det kanske brydde sig om oss andra 16000 (16800 anmälda), som därför fick åka i väldigt lösa och tröga eller inga spår alls!! Om inte vi åker har ni inte prispengar och då kommer inte eliten, kanske värt att överväga vissa saker ibland!?!
 
Var tidigt i sälen och fick bra plast i kön för att kunna lägga mina skidor långt fram i mitt startled.
Som de flesta vet börja vasaloppet med 3 km uppförsbacke. Gick ändå okej här i år rörde sig lite lite hela tiden och jag var uppe på toppen efter ca 27 minuter. Var lite tuffare i år och stod inte bara och väntade bakom den jag stod utan slank med om det kom någon som var bra på traggla sig fram i trängseln.

Det var nu bekymmerna började. Det var lite lätt nerför, men jag kom ju ingenstans!!
Inte kul att veta med 87 km kvar att skidorna inte glider alls!
Jaha var bara att börja ta i och kämpa direkt. Hur mycket jag dock tog i så kom folk stakade om mig och gled förbi hur lätt som helst. Nu i efterhand har jag väl förstått att jag lyckades nog ta mig förbi många i backen som egentligen var bättre än mig.
Detta fortsatte tills det blev mer uppför än platt och nerför. För fäste hade jag iaf och kunde gå på bra uppför. Tyvärr var de flesta uppförsbackar söndersaxande och det var 10-20 cm lössnö och det blev grymt jobbigt. Extra surt för mig, tror faktiskt jag hade kunnat diagonal i de flesta småbackarna annars.
Insåg att det inte skulle bli någon bra tid det här. Oroliga att det inte ens skulle bli under 7 h.
Mitt mål var ju att ta medalj. När jag kom till Evertsberg (halvvägs) så var spåren lite hårdare, äntligen var glidet okej iaf och det gick ganska fort. Fick ett lite hopp om medalj, tänkte om vinnande dam inte åkte så jättefort och om jag kunde hålla 4 min tempo sista halvan....så kanske.
Detta gavs upp ganska snabbt eftersom spåren straxt blev lösa igen och det var tvärnit om man inte tog i allt vad man kunde.
Målet ändrade jag till slå förra årets tid trots de kassa spåren, men med 5 km kvar insåg jag att även det skulle vara omöjligt, så var bara att köra på allt vad man orkade(och det var inte mycket) i slutet för att få så bra tid det gick.
 
Om jag fick energi halvvägs så var den som bortblåst med 1,5mil kvar. Var helt slut, nästan lipfärdig och jättebesviken :(
Tack alla Vasaloppets sponsorer som har extra kontroller i spåret. Wolkswagens chokladboll var riktigt god att få.
 
Förra året minns jag att jag hade massa krafter att ge allt sista kilometerna i år fick jag anstränga mig för att ens orka diagonala....
 
Kom ju i mål iaf på tiden 6.47.58, 194 bland damerna, 4707 av alla
(förra året 6.44.52, 299 bland damerna, 6189 totalt)
 
Vet att det är placeringen man ska jämföra men hade så gärna velat åka fortare...
 
Har tyvärr inga bilder på mig men här kan ni se min målgång. Går i mål ganska exakt 18 min in i klippet
blåst, chokladboll, vasaloppet,

1 kommentarer

Anonym

05 Mar 2013 20:41

Grattis!! du är bara helt otrolig , hur höga ambitioner har du ? :) Helt fantastisk placering andra året du kör . Vi följde dig hela dagen förståss och blev imponerade , efter dom förhållandena .

Hälsningar Ewa och Jonny

Svar: Tack! Kul att ni har koll.Jo placeringen var en klar förbättring, men till vill mer.
Vet att jag har lite höga krav på mig själv har alltid haft kommer nog
Att ha men är nog det som gör att man blir bättre :-)
Erika

Kommentera

Publiceras ej